Alla kan inte köra bil

Nu tar jag en liten vilopaus i allt min springande hit och dit. Jag har lyckats få gjort nästan allt det jag ska, men det kommer snart vara gjort också. Känns som att tiden bara flugit iväg, men ändå har jag haft gott om tid på mig att få allting gjort. När jag ute med bilen förut för att åka till mataffären möte jag världens dummaste bilist. Jag kan inte fatta att så många amerikaner har körkort, men inte kan köra bil. De kör alldeles för fort, struntar i om trafikljuset slår om till rött och de visar ingen hänsyn till andra trafikanter. Visst, det finns amerikaner som inte är så pjåkiga när det kommer till bilkörning, men det går inte en dag utan att man hör polisbilar, brandbilar eller ambulanser och när man bor i ett så litet lugnt samhälle som jag gör här så betyder de ljuden bara en sak. Ännu en bilolycka har inträffat någonstans i närheten. Jag har även märkt att de sitter och klagar en hel del på oss som faktiskt följer lagarna och gör som man får lära sig. Jag blir alltid lika irriterad när man ser i bakspegeln att den som kör bilen bakom suckar djupt om man saktar in och stannar när det slår om till gult och sen rött eller när man råkar stå två sekunder för länge vid en stopp skylt och den i bilen bakom lägger sig på biltutan och gestikulerar med händerna. Varför kan inte vi som vill vara laglydiga få vara det? Jag sitter inte här och säger att jag är någon ängel bakom ratten precis för det händer att även jag kör för fort ibland, men om bilisten framför mig bestämmer sig för att stanna och kolla en extra gång i en korsning så låter jag den personen göra det utan att börja tuta som en galning.

Det är dock en sak som faktiskt gör mig tokig när det kommer till bilförare som vill följa reglerna och det är de människor som istället för att köra för fort och bryta mot lagen kör alldeles för långsamt istället. Hastighetsbegränsningen finns för en anledning och det är för att man inte ska köra för fort och inte köra för långsamt (självklart finns det undantag om sikten är skymd eller om andra omständigheter inte tillåter att man kan hålla den hastighet som anges av säkerhetsskäl). Vad irriterar er i trafiken? Brukar ni vara den som kör för fort, den som kör lagligt eller den som kör för långsamt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0