Lärarvåldet

Satt precis och läste på aftonbladet.se om det ökande våldet mot lärare runt om i Sverige. Alltså, vad jag inte förstår är hur elever i alla åldrar kan få för sig att det är ok att slå en lärare bara för att man inte får som man vill. Alla vet att man inte ska sitta och leka med sin mobiltelefon under lektionerna och läraren har då rätt till att ta den ifrån eleven. Det ger inte eleven i sin tur rätt att gå till attack och misshandla läraren så den får allvarliga skador. Jag läste att de skador lärarna har fått är allt från avklippt hår till saxar genom händerna, slag i magen och basebollträn svingade över armarna . Är det så dagens barn och ungdomar blir uppfostrade? Att det är ok att ge igen? Att det är ok att slås? Tar dagens föräldrar inget ansvar för sina barn?

Jag läste i en av artiklarna att en tioåring krossade sin lärarinnas revben i rent raseri. När jag var så gammal så visst, det hände att man blev arg på lärarna ibland, men inte gjorde man något som ens kan liknas vid det dagens elever gör. Då gick man mest runt och sa elaka saker om lärarna bakom ryggen på dem eller på sin höjd sa till läraren att den var "dum", "störd" eller "cp", men aldrig att man gick fram och skadade läraren på något fysiskt sätt. Vart är världen på väg? Är det så här Sveriges unga ska uppfostras? Ska inte lärare kunna gå till jobbet utan att behöva oroa sig över att kanske bli nedslagna om de gör något en elev inte gillar det läraren gör?

Nä, nu får jag ta och sluta här, för annars kommer jag börja skriva något dumt som jag får äta upp. Jag blir bara så trött på allt detta våldet blir allt mer påtagligt i vårt samhälle. Vi måste göra något åt detta, medan vi fortfarande kan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0